AI baserad krisinformation till allmänhet    

ÖVERGRIPANDE IDE: Informationsflöde mellan försvaret och allmänheten   
UTMANARE: Flygvapnets experimentkontor 

BAKGRUND

I en krissituation som berör Flygvapnet (t.ex. en incident på en flygbas eller ett misstänkt luftintrång) är det viktigt med snabb och korrekt information till allmänhet och media. Utmaningen är att utveckla ett koncept för en AI-driven chattbot eller automatiserad nyhetskanal som kan besvara vanliga frågor och förmedla godkänd information i realtid på t.ex. en webbplats eller via sociala medier. Denna lösning skulle tas fram i samverkan med civila aktörer (som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB) för att säkerställa enhetlig kommunikation. Kopplingen till Flygvapnets behov är tydlig: i en modern konflikt är informationsarenan central, och förbättrad samverkan mellan olika sektorer i samhället behövs för att hantera kriser och hybridhot.    

Fördjupningsidé: Hur kan man förhindra spridning av desinformation genom en sådan bot? En fördjupning kan vara att undersöka metoder för att AI:n ska känna igen och flagga falska rykten som sprids samtidigt, så att myndigheterna kan bemöta dem snabbt.   

UTMANINGEN

Skapa en AI-stödd kommunikationslösning där försvaret snabbt kan kommunicera med allmänheten i händelse av kris eller krig. Vi lämnar ganska öppet till de två studentgrupperna om hur de vill dela upp utmaningen mellan sig men tanken är att de angriper den på lite olika nivåer.  

  • InGenious jobbar mer med konceptutveckling och interaktion på en mer systemnivå.   
  • Designstudenter i en annan kurs jobbar mer tekniklösningsnära på applikationsnivå.

Läs mer om Försvarshögskolans samarbete med LiU här!